Damesfietsen, of moderner gezegd fietsen voor vrouwen in het algemeen, zijn te krijgen in vele soorten (merk) en zo mogelijk nog meer verschillende uitvoeringen (kleur, instaphoogte, met of zonder voordrager etc.). De damesfiets zoals we hem nu kennen is eigenlijk een afgeleide van het type ´omafiets´ zoals deze in de jaren ´70 van de vorige eeuw populair werd onder jongeren.
Soorten damesfiets met 28 inch wielmaat
Moederfiets (met kinderzitje voor of achter)
Dames Stadsfiets
Sportfiets
Beachcruiser
Mountainbike
Vouwfiets
Omafiets
Transportfiets (cargo, meestal met voordrager)
Racefiets
Elektrische fiets (E-bike)
Dus, zoals al eerder vermeld, het doel heiligt het middel, in dit geval het transportmiddel. Wil je een fiets om heerlijk meters te maken op geaccidenteerd terrein, door de bossen? Dan kom je natuurlijk op een mountainbike uit. Voor dagelijks woon/werkverkeer komen meerdere opties aan bod: stadsfiets, elektrische fiets (E-bike), omafiets of sportfiets. Ieder specifiek gebruik rechtvaardigt een ander model fiets. Gebruik je de fiets voornamelijk om boodschappen te doen? Dan biedt de transportfiets uitkomst, of in ieder geval een fiets die wat kilogrammen aan ballast kwijt kan en waar ook plaats is voor fietstassen achterop of een mand of krat voorop. Als je echt bijvoorbeeld met een clubje wat vaker een langere afstand wil fietsen, valt de keuze waarschijnlijk op een E-bike of een toerfiets.
Verschillende eigenschappen damesfiets 28 inch
Een nieuwe dames/vrouwenfiets kopen doe je niet zomaar. Daarbij is het handig om op een paar dingen te letten, enkele eigenschappen waar de nieuwe fiets minimaal aan moet voldoen. Op het gebied van veiligheid bijvoorbeeld. Kies je voor een lage(re) instap? Wil je goed zichtbaar zijn in het donker (led-verlichting, reflecterende banden)? Denk ook aan een bel en het soort remmen (terugtrap of handrem). En van welk materiaal moet het frame gemaakt zijn? Wil je dat het tegen een stootje kan (staal) of mag de damesfiets niet al te veel wegen (aluminium)? Ook het soort banden is bepalend voor de fietsbeleving. Hoe meer profiel op de banden, hoe meer rolweerstand je zult ervaren tijdens het fietsen. En het zadel? Hoe prinsesheerlijk wil je zitten? Een breed zadel is vaak comfortabeler, een dunner (race)zadel vergt soms enige ervaring/aanpassing. Welk zadel voor vrouwen het beste werkt, is een kwestie van proefondervindelijk vaststellen. Bij vrouwen zijn de zitbotjes anders gesitueerd, dat moet in de afweging worden meegenomen. Kies niet automatisch voor het zadel wat op het gekozen model zit, probeer meerdere zadels uit om de juiste keuze te kunnen maken.
Verschillen damesfiets versus herenfiets
Het meest kenmerkende verschil tussen een dames- en een herenfiets (zoals de heren stadsfiets) is natuurlijk het feit dat een damesfiets geen extra stang in het midden van het frame heeft. Dit verschil is historisch bepaald, want vroeger droegen dames/vrouwen voornamelijk lange rokken en jurken. Een stang op de fiets zou dan als erge hindernis worden ervaren, gevaarlijk zelfs. Ook verschillend is de framemaat. Over het algemeen zul je bij damesfietsen eerder kleinere framematen tegenkomen. Omdat vrouwen een korter bovenlichaam en kortere armen hebben, kunnen ze met een korter frame beter bij het stuur. Meestal is de afstand van het zadel naar het stuur bij een damesfiets zo´n 3 cm korter dan bij een herenfiets. Wellicht minder opvallend, maar de handvatten verschillen ook in diameter. Dus handvatten van damesfietsen zijn kleiner en -omdat vrouwen meestal kleinere handen hebben- zitten de handremmen ook dichter op het handvat, net als de versnellingshendel. Ook het stuur van een damesfiets is anders, namelijk smaller. Dit ligt aan de vrouwelijke lichaamsbouw (smallere schouders). Zadels van een damesfiets 28 inch zijn daarnaast vaak breder, dit heeft met de plek van de zitbotjes te maken. Verder zijn de pedalen, de trappers korter. Last but not least: een damesfiets is over het algemeen lichter, zodat deze door de berijdster makkelijker te hanteren valt. En dan nog een esthetisch/modieus verschil: voor damesfietsen zijn meer accessoires te krijgen zoals manden, fietstassen etc. Ook zijn de vrouwelijke modellen in meerdere kleuren en uitvoeringen te krijgen, mannen rijden over het algemeen op een wat soberder gekleurde fiets (blauw/grijs/zwart/groen). Die lijken meer om functionaliteit te geven.
City-bikes.nl heeft vijf verschillende typen E-bike damesfietsen op voorraad! De E-bikes sortering bestaat uit:
-Spirit Prime N3 (voor woon/werkverkeer, framemaat 53 cm)
-Spirit E-Cargo N3 (transportfiets, 3 versnellingen, framemaat 53 cm)
-Spirit E-Cargo N8 (transportfiets, 8 versnellingen, framemaat, 53 cm)
-Spirit E-Comfort N8 (lage instap, 8 versnellingen, framemaat 50 cm)
-Spirit Avance N8 (met middenmotor, 8 versnellingen, framemaat 50 cm)
Daarnaast hebben we ook een elektrische vouwfiets (uniseks), de Spirit E-Folding N3. Handig voor als je klein behuisd bent, of als je vaak met het OV naar de studie- of werkplek reist.
Ook voor een moederfiets is city-bikes.nl het juiste adres, we hebben 6 verschillende soorten.
-Spirit Daily N3, kleur: jeans blauw
-Spirit Daily N3, kleur: mat zwart
-Spirit Daily N3, kleur: groen
-Spirit Carry N3, kleur: mat zwart
-Spirit Carry N3, kleur: mat grijs
-Spirit Carry N3, kleur: groen
De Spirit Carry combineert de voordelen van een dames moederfiets met het comfort van een transportfiets N3 staat voor 3 versnellingen, en is in drie framematen verkrijgbaar (49, 53 en 57 cm). De Spirit Daily is in twee framematen verkrijgbaar (50 en 57 cm). Verder heeft city-bikes.nl 13 types omafiets, 13 soorten stadsfiets en maar liefst 51 modellen transportfiets. Onze damesfietsen zijn in 7 kleurschakeringen te krijgen, dus kies een leuk kleurtje uit!
Damesfiets in sportieve retrostijl
Dames/vrouwen die op zoek zijn naar een fiets met een sportieve ‘retro-look’ kunnen bij city-bikes.nl kiezen voor een fiets uit de iconische Valenti-range, de Spirit Valenti N3 (olijfgroen, zalm roze of zwart) of de Spirit Valenti 6-speed (zwart, zalm roze, groen). Drie of zes versnellingen, de keuze is aan jou. Voor het korte stadse werk, maar ook voor langere toertochten. Comfort, souplesse en uitstraling, zeg maar gerust een zeer opvallende stads- en toerfiets. Bijkomend voordeel: de Valenti is een zeer onderhoudsarme damesfiets.
Tweedekans fietsen
Let op: Zoek je een fiets voor iets minder dan de normale prijs, een goedkope damesfiets? Kijk dan op de site naar de Tweedekans fietsen. Deze zijn ongebruikt, maar ooit geretourneerd omdat er lichte schade was geconstateerd. Een Tweedekans fiets wordt met een leuke kortingsprijs aangeboden.
Damesfiets met lage instap
Voor dames op leeftijd geldt soms dat het op- en afstappen iets lastiger wordt. Dat kan prima worden verholpen met een fiets met lage instap. Meer comfort en ‘ruimte’ om op- en af te stappen. City-bikes.nl heeft lage instap E-bikes alsmede lage instap moeder-, cargo- én stadsfietsen voor dames.
Een stadsfiets (city bike) of transportfiets, wat is dat precies en waarom zou je zo´n model moeten kopen? Een stadsfiets is een fiets waar voornamelijk korte afstanden mee worden afgelegd, naar werk, school of naar de supermarkt voor de dagelijkse boodschappen. Stadsfietsen worden in Nederland het meest verkocht. Een transportfiets is zeer handig om kleinere en grotere vrachten te vervoeren. Vooral als je voorop of achterop een mand of een krat laat monteren. Daar kun je dan bijvoorbeeld de dagelijkse boodschappen goed in kwijt. Of als je een keertje de auto wilt laten staan, als je een shopping-date hebt. Er bestaan ook stads- en transportfietsen met trapondersteuning. Met dit model, een E-bike, wordt het tripje naar de supermarkt of het bezoekje aan een vriendin aan de andere kant van de stad nog gemakkelijker. Een stadsfiets moet wel een beetje ‘pit’ hebben, want hij wordt meestal gekocht door een dynamisch en actief type. Iemand die er vaak voor kortere afstanden op uit trekt, dus de fiets moet wel tegen een stootje kunnen. Het gewicht van een gemiddelde stadsfiets is afhankelijk van een aantal factoren: het materiaal waarvan het frame is gemaakt en het materiaal waarvan de meeste andere onderdelen gemaakt zijn waar de fiets voor gebruikt gaat worden enhet specifieke model. Een robuuster model, met een stalen frame, weegt rond de 18 à 19 kilo. Dit is de meest voorkomende stadsfiets, simpel, zonder al teveel opsmuk. Een fiets die doet wat hij moet doen. Maar er is ook een lichtere en een zwaardere versie op de markt. Een lichtgewicht stadsfiets weegt zo’n 14 à 15 kilo. Bij dit wat slankere type zijn de meeste materialen van aluminium. Deze fietsen sluiten ook meer aan bij de behoefte van een zogenaamde ‘sportieve fietser’, iemand die er ook af en toe voor iets langere tochtjes op uit trekt. Het zwaarste type stadsfiets weegt 20 à 21 kilo, dit zijn meestal de ‘omafietsen’ of de fietsen met transportmogelijkheid, dus met een voordrager voor mand of krat. Een frame van staal, maar door de voordrager wel ietsje zwaarder.
Wat zijn de verschillen tussen een moederfiets en een normale fiets?
Een goed voorbeeld van een fiets voor specifiek gebruik is de moederfiets. Nee, een moederfiets is NIET gewoon een damesfiets met daarop gemonteerde kinderzitjes. Integendeel, een moederfiets is al voorzien van specifieke aanpassingen om het vervoeren van kinderen of het halen van de boodschappen te vergemakkelijken. Er zijn dus wel degelijk verschillen aan te wijzen. Wij zetten ze voor u op een rijtje:
- Een middenbok (middenstandaard) bevordert de stabiliteit. Kinderen kunnen hierdoor ook makkelijker opstappen.
- Een lange(re) bagagedrager. Hierdoor is een kinderzitje makkelijk te monteren en het geeft het kind ook meer bewegingsruimte.
- Een lage instap die ervoor zorgt dat er geen halsbrekende toeren uitgehaald hoeven te worden bij het opstappen.
- Een stuurslot wat ervoor zorgt dat het stuur niet beweegt als u de fiets op de middenstandaard heeft staan. Het geeft meer stabiliteit en u kunt uw kind(eren) makkelijker in de zitjes tillen.
- Versnellingen, zodat ook de stukjes heuvel op goed overbrugd kunnen worden.
- De afstand tussen stuurkolom en het zadel is groter, zodat berijdster en haar kind meer bewegingsvrijheid ervaren.Pas dus op als u een kinderzitje wilt plaatsen op een gewone fiets! Deze valt eerder om, omdat dit soort fietsen slechts uitgerust zijn met een zijstandaard. Hierdoor kan de fiets topzwaar worden en omvallen. Onthoud dit: moederfiets = meer stabiliteit door de middenstandaard. U wilt toch niet het risico lopen dat uw fiets, met een kind in het kinderzitje, tegen de vlakte gaat? Nogmaals: het doel heiligt het transportmiddel. Voor vervoer van kinderen raden wij altijd een echte, voor dit doel specifiek ontworpen, moederfiets aan.
Damesfiets met versnellingen
Nederland is een echt fietsland, dat staat buiten kijf. Ons land telt meer fietsen dan mensen. En de vrouwen winnen het van de mannen waar het op fietsen aankomt. Dus al die vrouwen willen natuurlijk zo comfortabel mogelijk hun afstanden op de fiets afleggen. Daar helpen versnellingen natuurlijk danig aan mee. Je herkent een damesfiets met versnellingen aan het ontbreken van een framebuis in het midden. Die extra middenstang is namelijk niet handig voor dames in rok of jurk, zoals uit de overlevering bleek. Maar wees niet bang, natuurlijk is de rest van het frame stevig genoeg om het predikaat ‘veilig’ opgeplakt te krijgen. Als u voor uw dagelijkse rit geregeld een brug of een heuveltje op moet, dan is een fiets met versnellingen eigenlijk pure noodzaak. City-bikes.nl heeft een groot assortiment aan damesfietsen met versnellingen, van een fiets met drie tot een fiets met maar liefst acht versnellingen. Voor een comfortabele rit, ook als deze iets langer is.
Het frame van een damesfiets met versnellingen is of van staal of van aluminium gemaakt. De versies met een stalen frame zijn, dat zult u begrijpen, zwaarder en zeer stevig. Dus u bent verzekerd van een goede wegligging. Nadelig is dat de fiets zich wat minder makkelijk laat optillen. Een frame van aluminium heeft als voordelen dat het niet roest en het is lichter in gewicht. Dus, de veranderende weersomstandigheden hebben weinig vat op deze soort fietsen, handig als je je fiets niet altijd ergens binnen kan stallen. Ook bij elektrische fietsen (E-bikes) heb je varianten met versnellingen, naast de standen in trapondersteuning. Wellicht het overwegen waard, want hiermee kunnen grote(re) afstanden worden overbrugd. Een reden te meer om de auto wat vaker te laten staan en -ook nog een mooie bijkomstigheid - gezonder voor lijf en leden!
De omafiets, onverwoestbaar populair!
De omafiets geldt nog steeds als één van de populairste damesfietsen die er te koop zijn. Met zijn stevige bouw, zijn ronde vormen en zijn heerlijke rechte zit is de fiets onverwoestbaar populair. Ook bij city-bikes.nl is het één van de hardlopers qua verkoop.Wat zijn de kenmerken van een authentieke omafiets?
standaard
Een originele omafiets heeft een karakteristieke klapstandaard, verborgen onder de bagagedrager. Het is zaak om bij deze soort standaard op de stevigheid en de constructie te letten, want dat is nog wel eens een issue. City-bikes.nl heeft al een omafiets, met klapstandaard en verkrijgbaar in verschillende kleuren, voor de prettige prijs van 199 euro (Spirit Omafiets Deluxe). bagagedrager
De bagagedrager moet stevig zijn, geschikt om minimaal een volle schooltas te kunnen dragen. Hoe dunner de gebruikte buizen, hoe meer het gevaar van ‘zwabberen’ op de loer ligt. Op de meeste andere fietsen is het niet raadzaam om iemand achterop te vervoeren, bij een omafiets is dat goed te doen.
kettingkast
De omafiets kenmerkt zich door de dichte kettingkast. De ketting wordt beschermd door het karakteristieke lakdoek. Voorheen alleen maar in het zwart, tegenwoordig in vele kleuren te krijgen.
rechte zithouding
Met een omafiets zit je heerlijk rechtop, bij bijna geen ander fietstype fiets je zó prinsesheerlijk. Hoe dat komt? Door de plaatsing van het stuur t.o.v. het zadel. Het stuur zit hoog en dat zorgt ervoor dat de afstand tussen zadel en stuur danig verkort wordt. De rechte zithouding is ook zeer comfortabel te noemen.
lage instap
Een omafiets heeft een lage instap, dit vergemakkelijkt het op- en afstappen.
Je ziet bijna geen fiets meer zonder een mand of krat voorop, aan de stuurkant. Praktisch, handig en ook esthetisch zeer verantwoord. Want hoe leuk is het om je dames transportfiets (cargo) op te pimpen met een leuke, stevige mand gemaakt van rotan/riet? Dat staat toch iets meer aangekleed dan een krat, nietwaar? City-bikes.nl heeft een leuke range aan manden en kratten voor op de dames transportfiets, van de merken Basil, New Looxs en Urban Proof. De manden en kratten komen in verschillende afmetingen, van een ‘small’ rieten mand van New Looxs (11 liter, zelfmontage) tot aan een ‘large’ model rotan mand van Basil, gebaseerd op de originele bakkersmanden, met deksel, handgrepen en kunstlederen details. Daar kun en wil je gewoon mee gezien worden! De kunststof transportkratten, van Basil en Urban Proof, zijn te verkrijgen in de inhoudsmaten 25, 30, 33 en 50 liter. In verschillende leuke kleuren, van zwart tot groen en van blossom faded tot rood. Kortom: voor elke boodschap. Functioneel en handig in gebruik. Hoe kwam deze fiets aan zijn naam, wat lag hieraan ten grondslag?
De term omafiets gold eigenlijk gewoon als benaming van de allereerste eenvoudige damesfiets die in het straatbeeld verscheen in Nederland, tot aan de jaren ‘50 van de vorige eeuw. De fiets had een kenmerkend frame, onder framebouwers ook wel bekend onder de noemer ‘damesbocht’, in het Engels ‘loop frame’. Dit type wordt vaak als oer-Hollands gezien, terwijl het toch echt de Engelsen waren die er al voor 1900 mee experimenteerde. Hun frame van de ‘ladies bicycle’ bestond uit een combinatie van twee bestaande frames, eentje met twee parallel aan elkaar lopende, rechte buizen en eentje met twee sierlijk gebogen buizen. Dat resulteerde in een fietsframe met één rechte buis onder en een gebogen buis daarboven, in het midden vakkundig aan elkaar gesmeed met behulp van een ‘mannetje’ (verbindingsbuisje). Je kunt dus gekscherend zeggen dat er een mannetje aan te pas moest komen om ervoor te zorgen dat de dames niet uit de bocht vlogen ofwel dat het frame stevig en intact bleef. Het frame met de gebogen bocht en het rechte stuur zijn kenmerkend voor de nostalgische omafiets en maakte dat je er (qua instap en gewichtsverdeling) uitermate comfortabel op kon fietsen. Het was oorspronkelijk een uniseks-model, want ook mannen reden er in die tijd op rond. Pas in de jaren ‘70 van de vorige eeuw kwam de specifieke benaming ‘oma- of opoefiets’ steeds meer in zwang. Waar het voorheen nog als ‘oubollig’ en gedateerd werd bestempeld, bleek de jeugd nu juist gefascineerd en gecharmeerd door de nostalgie die uit de vorm van het frame sprak. Het robuuste no nonsense, stoere uiterlijk bleek ineens een voltreffer. De omafiets is in de loop der tijd niet of nauwelijks veranderd. Behorend bij de standaarduitrusting waren de terugtrapremmen, de kettingkast van lakdoek en de niet-doorzichtige jasbeschermers. Was de omafiets voorheen alleen in de kleur zwart voorradig, vanaf de jaren ‘70 werd dit losgelaten. Het model kon vanaf dat moment in meerdere kleuren worden besteld. Het stalen frame werd ingewisseld voor een lichter, aluminium frame en het model was ook te krijgen met handremmen én eventueel met versnellingen. Tot op de dag van vandaag is het model populair, met zijn rechte zit, een aangename en comfortabele fietsbeleving. Zelfs bij de jongere jeugd en dan met name bij meiden in de leeftijd van 12 tot 16 jaar is de omafiets nog steeds zeer populair, voornamelijk omdat het aanbod in kleur en/of prints onuitputtelijk lijkt. Je kan de fiets bij wijze van spreken zelf ‘customizen’ d.w.z. naar eigen idee vormgeven. Tot zover de oorsprong van de damesfiets an sich. Natuurlijk zijn er naast de oma/opoefiets talloze afgeleide modellen ontstaan. Tegenwoordig kunnen vrouwen uit verschillende soorten fietsen kiezen: van stadsfiets (b.v. ' tot sportfiets en van moederfiets tot transportfiets. De damesfiets voor volwassenen heeft meestal 28 inch als wielmaat. Om op een damesfiets met een wielmaat van 28 inch te kunnen fietsen, wordt een minimale lichaamslengte van 145 cm aangehouden. Naast de wielmaat kan er ook worden gekozen voor een passende framemaat. Deze varieert in grootte, want de maat wordt afgeleid van de lengte van de berijdster. Kleinere vrouwen, met een lengte van 162-174 cm bedienen zich van de framemaat 51 cm. De gemiddelde framemaat voor vrouwen is 53 cm. De framemaat loopt op tot 61 cm voor de langste dames/vrouwen (lengte tussen 181 en 192 cm). Voor het berekenen van de framemaat kan een makkelijke formule worden toegepast: Vermenigvuldig de lengte van het binnenbeen met de factor 0.68 en voilá, je hebt de ideale framemaat. Ook de tip uit grootmoeders tijd kan worden gebruikt: kun je net met je tenen bij de grond m.a.w. kun je jezelf in balans houden als je op het zadel zit? Dan is de framemaat afdoende. Het soort damesfiets 28 inch dat wordt gekozen hangt samen met het doel. Waar wil je de fiets voor gaan gebruiken?